Co je ET a jak se měří

Vše, co jste chtěli vědět o kolech, a nevěděli, kde se zeptat …
Občas je až s podivem, co všechno český motorista dokáže na svůj vůz namontovat se sebejistým pocitem odborníka. Někdy k tomu vede snaha prodat za každou cenu, jindy je účelem úspora finančních prostředků při nákupu použitých disků. A chudák řidič mnohdy ani neví, jak snadno se může ocitnout v nebezpečné situaci. Proto tedy dovolte vysvětlení důležitých pojmů a zopakování několika zásad.

Každé kolo je definováno řadou údajů. Za nejdůležitější můžeme považovat velikost kola (samozřejmě čím větší kolo je, tím lépe auto vypadá).
Příklad značení velikosti disku: 7J x 15
7 - Průměr disku v palcích  
(1 palec = 25,4 mm)    
 15 - Šířka disku v palcích
            (1 palec = 25,4 mm)
J - Typ patice
(u alu kol prakticky vždy J)
ET (z německého Einpresstiefe), česky zális, je rozměr udávaný v milimetrech.

Definice ET zní:
"Vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola na polovinu."

Co tato definice znamená v praxi? Zjednodušeně lze říci, že se jedná o to, jak hluboko kolo "zapadne" do blatníku. Čím větší je ET, tím blíže ke středu vozu je kolo umístěno. Hodnota ET se u většiny hliníkových ráfků určených pro evropské vozy pohybuje okolo 35 mm. ET lze snížit, a tím kolo "vysunout"  ven z podběhů, použitím distančních podložek a dlouhých šroubů nebo šteftů.
Další údaje jsou rovněž důležité, ale na kole je většinou nenajdete. PCD udává průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů a jejich počet. Tento údaj je u mnoha automobilů stejný.

Například: 100 x 5
100 - Průměr roztečné 
kružnice v mm 
 5 - Počet šroubů
V minulosti bývalo kolo centrováno pomocí upevňovacích šroubů. Tento postup se dnes již nepoužívá, kolo je vycentrováno pomocí středového kroužku. Průměr centrovací díry CB (= center bore) je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilu používá jiný. V praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí mít stejný průměr CB. V důsledku špatného vycentrování kolo "hází"  a auto vibruje (velmi častá chyba). Tyto vibrace se většinou projeví v rychlosti mezi 80 a 120 km/h. Aby výrobce zajistil možnosti použití jednoho typu disku na více značek vozů, používá systém výměnných středových kroužků. Disk je vyroben s velkou středovou dírou, do které se vloží přesný středový kroužek z plastu nebo duralu. Pak stačí mít jednu sadu disků, kterou pomocí sady kroužků můžeme namontovat na celou řadu vozů. Samozřejmě jen v případě, že tyto vozy mají stejnou rozteč, počet děr a odpovídající ET.

Upevňovací šrouby, případně matky, nyní pouze přitahují kolo na dosedací plochu, kde jeho radiální neboli příčné vedení zajišťuje již zmiňovaný středový kroužek. Šrouby proto nejsou vystaveny nežádoucímu ohybovému namáhání, ale pouze tahovému.

Neméně důležitou roli při výběru či výměně kol hraje rozměr pneumatik. Každé vozidlo má přesně dán vnější průměr kola, tedy i pneumatiky. Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr, například použijeme-li disk většího rozměru, je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk bude použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například vyměníme-li sériový disk 6Jx14 s pneu 185/60 R14 za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 190/50 R15, aby zůstal zachován vnější obvod. Značení rozměrů pneumatiky si opět ukážeme na příkladu:

Příklad rozměru pneumatiky:           R15 - Průměr dosedací patice disku v palcích
                      v tomto případě 15 palců
195 - Šířka pneumatiky v mm  
v tomto případě 195 mm  
195/50 R15 H  H - Limit rychlosti,
    v tomto případě = 210 km/h
50 - Profil pneumatiky v % šířky
( výška bočnice pneumatiky),
v tomto případě 50 %  ze 195 mm
Zopakujme si tedy zásady, které se nám budou hodit zejména při nákupu mimo odbornou prodejnu nebo nákupu starších disků v bazaru nebo prostřednictvím inzerátu:
  1. Rozteč a počet upevňovacích šroubů (PCD) musí být shodné na voze i na kole
  2. Průměr centrovací díry (CB) a středového trnu na náboji auta musí mít stejný průměr
  3. Boční zális (ET) musí odpovídat danému typu vozu, aby kolo neškrtalo o blatníky, nebo naopak o tlumiče nebo ramena (např. není možno zaměňovat disky z BMW řady 3 a 5, přestože údaje PCD i CB jsou shodné)
  4. Upevňovací - kolové šrouby musí mít správnou délku, průměr, stoupání závitu a dosedací plochu
  5. Je nutno zvolit rozměr pneumatiky vhodný pro daný typ vozu podle doporučení v tabulkách výrobců automobilů
  6. Kolo nesmí házet do stran ani do výšky, což poznáte např. při roztočení ráfku na vyvažovačce

A co že nás nutí nakupovat disky z lehkých slitin? Řekněte sami, není to právě vzhled, co nás nutí vybavit svého miláčka stříbrným diskem s loukotěmi? Dalším důvodem je snížená hmotnost kol, protože rotující hmoty na kolech rostou dokonce s kvadrante rychlosti. A protože každý tuning začíná u litých disků, budeme určitě i nadále nakupovat disky nové i starší, ale mějme však stále na paměti bezpečnost a těch několik vyřčených zásad. Ne vždy se totiž vyplatí pořídit si starší alu disky. V každém případě se vyplatí, poradit se s odborníkem v některé ze specializovaných prodejen.

autorem článku je Alexandr Holub     

Copyright © LavaDesign 2009 | Všechna práva vyhrazena | XHTML 1.0 Strict | CSS | Developed by Web-Co